دندانپزشکی کودکان (اطفال)

تخصص دندانپزشکی کودکان به صورت ویژه به سلامت دهان و دندان کودکان از زمان نوزادی تا دوران نوجوانی می‌پردازد. متخصص دندانپزشکی کودک، تجربه و مهارت‌های لازم برای مراقب از دندان، لثه و دهان کودک در سنین مختلف دوران کودکی را دارا می‌باشد.

دندانپزشکان پس از تکمیل دوره دندانپزشکی عمومی، سه سال دوره تخصصی مربوطه را طی می‌کنند تا با روش‌های پیشگیری و درمان انواع مشکلات دهان و دندان در کودکان آشنا شوند.

دندانپزشک متخصص اطفال، علاوه بر پرداختن به سلامت دهان و دندان کودکان، آموزش‌های لازم را به والدین آنها ارائه می‌دهد.

موسسات زیادی منجمله آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا (AAPD) توصیه می‌کنند  شش ماه پس از رویش اولین دندان یا قبل از یک سالگی به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه شود.دلیل امر این است که معاینات اولیه دهان کودک منجر می‌شود پوسیدگی دندان در مراحل اولیه خود تشخیص داده شود و در نتیجه ترمیم و درمان آن به میزان قابل توجهی ساده‌تر خواهد بود و همچنین آموزش های لازم جهت پیشگیری از ایجاد پوسیدگی به والدین داده میشود .

دندان شیری کودکان

ضرورت مراجعه به دندانپزشک کودکان

در کودکان، رویش دندانهای شیری معمولا از شش ماهگی آغاز می گردد. در سنین 6 تا 7 ساگی، افتادن دندان‌های شیری شروع می‌شود که به تدریج با دندان‌های اصلی جایگزین می‌شود. بدون مراقبت های مناسب دهان و دندان، کودک ممکن است با پوسیدگی دندان و بیماری های دهان مواجه شود که در اثر آن درد و عوارض جانبی برای او به همراه خواهد داشت.

نگهداری و سلامت دندان‌های شیری به اندازه دندان‌های دائمی اهمیت دارد. وجود عارضه‌ای که باعث عفونت یا درد در دندان‌های شیری شود تأثیر مستقیم بر سلامت و شادابی کودک داشته و می‌تواند باعث ناراحتی و بیماری کودک شود. علاوه بر آن موجب می‌شود کودک از غذا خوردن امتناع کند یا به دلیل وجود درد در دندان خود، غذای خود را نجویده بخورد که علاوه بر ایجاد دل درد باعث جذب نشدن کامل غذا می‌شود. این مسأله به رشد کودک آسیب رسانده و باعث ضعیف شدن او می‌شود.

کودکان همانند انسان‌های بالغ رفتار نمی‌کنند. انتظار نمیرود حین معاینات دندانپزشکی آنها همیشه صبور بوده و با پزشک همکاری کنند. یک دندانپزشک کودک می‌داند چگونه معاینات را انجام داده و طوری با کودک رفتار کند که او حین معاینات آرامش داشته باشد.

به علاوه، دندانپزشکان کودک از تجهیزات و لوازم خاصی در مطب خود استفاده میکنند که ویژه کودکان طراحی و تزئین شده است.

دندانپزشک متخصص اطفال با پیشنهاد دادن مجموعه‌ای از روش‌ها جهت مراقبت از دهان، لثه و دندان کودکان، انتخاب‌های مختلفی را در پیش روی شما قرار می‌دهد.

دندانپزشکی کودکان

تاریخچه دندانپزشکی کودکان

در اوایل قرن نوزدهم میلادی، در زمانی که تخصص دندانپزشکی از رونق مناسبی برخوردار بود، تعداد اندکی از دندانپزشکان بدون آنکه دوره آموزشی رسمی یا استاندارهایی وجود داشته باشد، توانستند مهارت‌های مرتبط با کودکان را کسب کنند.

در ابتدا آنها تنها بر انجام اقدامات درمانی تمرکز داشتند اما بعدها به ارائه و انجام اقدامات پیشگیرانه نیز روی آوردند.

در سال 1940 میلادی دندانپزشکی اطفال (Pediatric Dentistry / Pedodontics) برای اولین بار توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا به عنوان یک تخصص مورد پذیرش قرار گرفت.

پس از آن آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا تأسیس شد و همچنین این تخصص به عنوان یک رشته دانشگاهی ارائه شد.

تصویر کلینیک دندانپزشکی کودکان، سال 1920 میلادی

تصویر کلینیک دندانپزشکی کودکان مربوط به سال 1920 میلادی