چگونه کودک خود را برای اولین معاینه دندانپزشکی آماده کنید

اولین مراجعه‌ی هر کودک به دندانپزشک اطفال از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر دچار اضطراب و ترس شود، جبران آن کاری سخت است و اثرات آن تا پایان عمر باقی می ماند و اگر بین دندانپزشک و کودک رابطه‌ای دوستانه برقرار گردد، اثرات آن در بزرگسالی هم باقی می‌ماند. پس به والدین توصیه می‌شود در این زمینه نکات زیر را مد نظر قرار دهند:

1- دندانپزشکی انتخاب کنید که حوصله و وقت کافی برای کار کردن با کودک را داشته باشد و خودتان شخصا به وی اعتماد داشته باشید.

آموزش به کودک توسط دندانپزشک کودکان

2- از بیان نکات فنی و پزشکی خودداری کنید. کودک مفهوم نکاتی مثل عفونت، پوسیدگی، کشیدن و … را نمی‌داند و بیان چنین نکاتی غیر از اضطراب برای کودک فایده‌ای ندارد. فقط کافی است به کودک گفته شود که برای زیبا کردن و خوشبو کردن دهان لازم است دندانپزشک دهان او را ببیند. ذکر نکات فنی را به دندان پزشک و کادر مطب بسپارید.

3- به کودک قول جایزه یا هر چیزه دیگری را برای مراجعه به دندانپزشکی ندهید. همین قول ها باعث می‌شود کودک این مراجعات را آزار دهنده بداند. کودک می‌داند هیچ گاه برای رفتن به جایی لذت بخش مثل پارک بازی به او چنین قولی نمی‌دهید.

مسواک زدن کودک

4- پدر و مادری که خود اضطراب داشته باشند بی شک این اضطراب را به کودک منتقل می‌کنند. هیچ گاه مسائل پزشکی و دندانپزشکی خود را جلوی کودک بیان نکنید.

5- از کودک بخواهید هنگام مراجعه به دندانپزشکی حواس خود را خوب جمع کند و پس از رفتن به منزل، مطب دندانپزشک را نقاشی کند. همچنین از او بخواهید در مورد مسواک و خمیر دندان و غیره نقاشی کند. نقاشی به کودک در برقراری ارتباط با یک محیط کمک می‌کند.

نقاشی کشیدن کودک

6- می‌توانید با کودک خود دکتر بازی کنید و دهان عروسک‌های وی را معاینه کنید. در حین بازی بسیاری از نکات مثبت را می‌توانید به کودک بیاموزید.

7- به کودک اجازه دهید با پای خود وارد مطب شود تا اعتماد به نفس کودک را تقویت کنید. با بغل کردن و بوسیدن پی در پی کودک کاری از پیش نمی‌برید.

کودک در لباس پزشکی

8- هیچگاه روش برخورد با کودک خود را به دندانپزشک یاد ندهید. هر دندانپزشک می‌داند که چگونه باید با کودک رفتار کند و بیان شما فقط باعث ناراحتی دندانپزشک و اضطراب کودکتان می‌شود. همیشه همانطور رفتار کنید که دندانپزشکتان از شما می‌خواهد. اگر از شما بخواهد کودک را در حین معاینه همراهی کنید این کار را انجام دهید. در غیر این صورت در اتاق انتظار منتظر باشید.

9- در صورتی که می‌خواهید مسئله‌ای در ارتباط با نحوه درمان یا مسائل پزشکی و دندانپزشکی کودک با دندانپزشک در میان بگذارید به طور خصوصی با دندانپزشک صحبت کنید نه جلوی کودک.

10- انتخاب مراحل درمان و نحوه درمان را به دندانپزشک بسپارید. اصولا بهتر است در جلسات اول درمان هایی برای کودک انجام شود که درد و ناراحتی ندارند.

کودک خندان