دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

در دندانپزشکی کودکان به دلیل توانایی کمتر کودک در مقابل درمان مشکلات دندان، از روش‎ها‎ی متفاوت تری نسبت به بزرگسالان استفاده می‎شود.

از بین بردن ترس و اضطراب در کودکان برای درمان بیماری‎ها‎ی دهانی و دندانی یکی از مهمترین چالش‎ها‎ی دندانپزشکی کودکان محسوب می‎شود.

عواملی از قبیل تجربه تلخ و دردناک از درمان‎ها‎ی قبلی، اطلاعات نادرستی که از سوی گروه‌های هم سن و سال و خانواده منتقل می‎شود و برخورد غیر منطقی با اضطراب اولیه کودکان موجب شده تا در هنگام درمان ترس زیادی در آنها وجود داشته باشد. این ترس نیز سبب عدم همکاری کودک در مراحل درمان می‎شود. نتیجه نیز یک درمان ناقص و بی کیفیت خواهد بود.

از این رو برای مقابله با ترس کودک به هنگام درمان، دندانپزشکان راه حل‎ها‎یی را اندیشیده اند. بیهوشی برای انجام دندانپزشکی کودکان یک روش مناسب برای کاهش درد و نتیجه از بین بردن ترس کودکان می‎باشد. بیهوشی کودکان نخستین بار در دهه ۱۹۰۰ توسط یک دندانپزشک آمریکایی به کار گرفته شد.

نحوه بیهوشی کودکان

در طی بیهوشی، کودک هوشیاری خود را از دست می‎دهد و تمامی وقایع حین جراحی و درمان را به خاطر نمی آورد. همچنین درد را احساس نمی کنند. گویی کودک در یک خواب عمیق فرو رفته است. در این شرایط درمانگر می‎تواند درمان‌های لازم را به سادگی و با آرامش انجام دهد.

اگرچه ابتدا روش بیهوشی خطرناک بود و عوارض وخیمی را برای کودکان به همراه داشت اما به تدریج با پیدایش مراکز مجهز به امکانات بیهوشی عمومی و ابداع سیستمهای پایشگر و مانیتورینگ در اتاق عمل، از میزان خطرات و عوارض بیهوشی برای بیمار کاسته شد. بطوری که دندانپزشک همزمان با درمان، علائم حیاتی بیمار شامل فشار خون، تنفس و وضعیت بیهوشی را بررسی کرده و شرایط بیمار را کاملا تحت کنترل می‎گیرد.

در حال حاضر داروهای جدیدی برای بیهوشی کودکان ساخته شده که کیفیت بهتری نسبت به داروهای قبلی دارد.

نکاتی برای بیهوشی کودکان

بیهوشی کودکان به دلیل حساسیت بالا باید تنها توسط متخصص دندانپزشکی کودکان انجام شود. برای این کار، متخصصین دوره ‎ها‎ی لازم را طی می ‎کنند.

کیفیت دستگاه‎ها‎، نظافت و ضد عفونی کردن وسایلی که برای بیهوشی دندانپزشکی کودکان استفاده می‎شود، اهمیت زیادی دارد.

قبل از انجام بیهوشی کودکتان، مشاوره با متخصص بیهوشی ضرورت دارد و در حین مشاوره تمامی مشکلات کودک (در صورت وجود) را بیان کنید.

متوجه باشید که قبل از انجام بیهوشی برای انجام جراحی دندانپزشکی به موارد آلرژی و حساسیت کودک خود توجه داشته باشید. علاوه بر این نباید قبل از بیهوشی علائم سرماخوردگی در کودک دیده شود.

پس از درمان تحت بیهوشی باید تمامی نکاتی که توسط پزشک بیان می‎شود، رعایت گردد. معجزه واقعی برای درمان دندانهای کودک در دست والدین است که باید به دقت از کودک خود مراقبت نمایند.